Profesjonalne systemy Fotowoltaiczne

Strategiczne Wyzwania i Perspektywy Rozwoju Polskiego Systemu Magazynowania Paliw

Historia i rozwój systemu magazynowania paliw w Polsce

System magazynowania paliw w Polsce, zbudowany na początku lat 90., był pierwotnie przystosowany do potrzeb III wojny światowej między Wschodem a Zachodem. W tamtym czasie istniało prawie **100 baz magazynowych**, z których tylko kilka było połączonych z rurociągami paliwowymi. Większość z nich miała bocznice kolejowe i zespoły zbiorników, a ich lokalizacje były ustalane na podstawie potrzeb wojskowych, a nie rynkowych.

W latach 90. bazy te były wykorzystywane do produkcji paliw poprzez mieszanie różnych komponentów. W tym okresie doszło do prywatyzacji IKS Solino, co zaowocowało budową nowych kawern na paliwa. Stare kawerny były nieszczelne, co wynikało z błędów geologicznych z lat 60.

Podział sektora paliwowego na trzy spółki – Operator Logistyczny Paliw Płynnych, PERN oraz PKN Orlen – przyczynił się do stagnacji w budowie nowych magazynów. Brak konkurencji na rynku hurtowym i ograniczenia w dostępie do istniejących magazynów utrudniały rozwój sektora.

Wyzwania i potrzeby inwestycyjne

Obecny system magazynowania i przesyłu paliw w Polsce nie jest dostosowany do współczesnych wyzwań geopolitycznych. Istnieje wiele braków, które wymagają pilnych inwestycji:

  • Brak rurociągu paliwowego od Trójmiasta do Płocka.
  • Brak połączenia między rurociągiem a systemem rurociągów wychodzących z Płocka, w tym potrzeba modernizacji pompowni.
  • Brak pompowni w rejonie Trójmiasta dla zasilenia systemu od północy.
  • Brak rurociągu z rejonu IKS Solino do granicy zachodniej i dalej do systemu NATO.
  • Potrzeba modernizacji co najmniej 20 starych baz magazynowych na nowoczesne regionalne bazy paliw.
  • Brak portu do rozładunku LPG z Luizjany i ewentualnie rurociągu z LPG do kilku lokalizacji.

Dojście do poziomu **120-150 dni zapasów** każdego rodzaju paliw powinno być celem inwestycji, jednak politycy często skupiają się na innych projektach. Trend dekarbonizacji, w tym zakaz rejestracji samochodów na paliwa kopalne od 2035 roku, również komplikuje sytuację.

Podpisane porozumienie między PERN a NATO o budowie nowych rurociągów do Polski jest krokiem w dobrym kierunku, ale potrzeba dalszych działań, aby zapewnić bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Źródło: https://wysokienapiecie.pl/114001-budujmy-nowe-rurociagi-i-magazyny-paliw-na-pewno-sie-przydadza/


Polecane produkty:
“`html

“`

Oryginał artykułu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.